Monday, August 4, 2008

hak melayu

semenjak tengah bulan mac 08 - hampir 5 bulan dulu - sibuk tentang hak melayu. nyata sekali orang bukan melayu - baik hindraf mahupun dap - telah mengusik bangsa melayu. berpuluh gerakan melayu, baik oleh parti politik mahupun ngo melayu, bising membuat reaksi terhadap berbagai perkara berkaiatan 'hak melayu'. inilah yang dikatakan oleh falsafat politik melayu sebagai 'menjolok sarang tabuan'. ataupun disebut orang 'mengusek ular berlingka'. 'membangunkan harimau tidur'. 'air tenang jangan sangka tiada buaya'. di sana sini tebuan berdengung menyengat, ular mencari mangsa, harimau mengaum dan air tenang mula berkocak. jadi bukan melayu sudah menjolok sarang tebuan itu. lebih-lebih lagi banyak sekali blog yang 'menghina' melayu dengan kata-kata yang kasar dan sebutan yang amat tidak berakhlak. malah ada yang sebut 'ketuanan melayu taik!'. jadi apakah yang bangsa melayu sibukkan sangat itu? apa sebenarnya yang diperjuangkan? apa benda yang kita sebut sebagai hak melayu.

perkara ini banyak fasalnya. bagi anak melayu dan bangsa Melayu di malaysia sekarang, hal ini menjadi perjuangan selama ratusan tahun. golongan dewasa amat mesra dan tahu akan hal ini. golongan muda - kira kira 35 tahun ke bawah - kurang tahu dan seringkali kelihatahn tidak peduli. ramai pula anak muda yang menyangka diri mereka profesional, di hantar belajar di luar negeri atau malah diberi biasiswa atau pinjaman belajar dalam negeri, menyangka kejayaan mereka adalah hasil dari upaya mereka sendiri. tidak ada kerajaan melayu yang bantu mereka. semua hasil dari tenaga mereka. jika pun ada kerajaan membantu, itu adalah 'tanggungjawab' kerajaan. jikalau kerajaan tidak bertanggung-jawab untuk membantu apa guna jadi kerajaan. jadi anak muda yang kini jadi profesional menyangka mereka berhak menerima bantuan tanpa tanggungjawab untuk membalas ganti dan tidak terhutang budi. mereka tidak pernah tahu atau ingin tahu bahawa kerajaan menjalankann tugas dan bertanggungjawab adalah kerana mereka menuntut hak melayu yang telah dinafikan oleh 'penjajah' selama ratusan tahun. melayu yang ditindas dan disisihkan. hanya kerajaan yang melayu yang bertanggungjjwab memastikan anak bangsa mendapat hak itu kembali. tanpa rasa dan kesedaran itu anak melayu akan kekal sebagai anak orang merempat , miskjkn dan hina. tanpa kesadaran akan hak melayu semua anak orang miskin akan kekal sebagai anak miskin dan merempat dinegeri sendiri, menjadi pengemis, menjadi orang papa kedana dan tidak mendapat sokongan apalagi bantuan untuk maju walaupun kepuitusan peperiksaan amat baik. mereka akan akan kekal menjadi anak-anak orang yang disebut sebagai 'the wretched of the earth'. bagaimana bijak seorang pun jika tiada peluang disediakan maka tidak akan ada kesempatan dan apalagi kemajuan. janganlah sangka upaya diri sahaja akan dapat menaikkan seseorang. bayangkan segala tekanan yang sentiasa menindas orang untuk naik dan maju dalam kerjaya walaupun dalam syarikat sendiri atau badan korporat sendiri.

inilah antara hal yang 'hak melayu' perlu penjelasan. jikalau kita mula dari mula maka hak melayu itu berpangkal dari perkara 1 Perlembagaan Persekutuan Malaysia. bagi yang tidak pernah baca buku atau teks Perlembagaan itu, kini bacalah. atau sekurangnya ambil tahu. Perkara 1 itu menyebut nama negara kita 'Malaysia'. nama negara ini dalam bahasa Melayu atau inggeris ialah 'Malaysia'. ketika negara ini ditubuhkan pada tahun 1962 untuk membesarkan negara asal bernama 'Persekutuan Tanah Melayu' menjadi 'persekutuan Malaysia' maka dua nama telah dicadangkan: i. Melayu Raya ii. malaysia. kedua-dua nama ini sudah lama dikenali di seluruh alam melayu. melayu raya telah diperkenalkan sejak sebelum dunia II ketika bangsa melayu menuntut kemerdekaan dari tadbiran british. bangsa melayu berjuang untuk kemerdekaan melalui keinginan bergabung dengan Indonesia dalam negara 'indonesia raya'. sebagai sebuah kawasan yang dihuni oleh 'bangsa melayu' . dalam erti yang luas, maka pejuang bangsa melayu ingin membina satu negara dengan 'Indonesia' yang ketika itu masih bernama 'hindia timur' atau 'oost indie' oleh belanda. maka pejuang kemerdekaan ingin membina sebuah negara melayu yang besar, yang mahu dikenal sebagai 'melayu raya' bermakna 'melayu besar'. nama ini tidak dipersetujui, maka nama 'malaysia' diterima. malaysia sebagai nama telah lama digunakan oleh penulis sejarah dan kebudayaan dirantau alam melayu. pertama kali digunakan oleh pejuang kemerdekaan filipina, jose rizal untuk menamakan negaranya yang merdeka dengan nama malaysia kerana mereka juga adalah dari bangsa melayu. nama 'filipina' adalah dari nama raja philippes, yakni nama raja sepanyol ketika kepulauan filipina itu didatangi dan kemudian ditakluk oleh orang sepanyol pada pertengah abad 19. sebelum kedatangan sepanyol, filipina ialah negeri Melayu dari kesultanan mindanao, bernama sultan sulaiman. sultan sulaiman telah ipengaruhi untuk bersahabat dengan sepanyol dan kemudian adiknya dikahwini oleh orang sepanyol dan negaranya diambil alih sebagai jajahan sepanyol. namun pada akhir kurun 20 jose rizal yang telah berkesempatan belajar di german memahami akan kuasa melayu di negaranya dan menuntut kemerdekaan atas nama Melaysia. sejak itu nama malaysia digunakan untuk kawasan alam melayu. misalnya sejarawan terkenal Amerika menulis buku bernama sejarah malaysia - a study in indirect rule. pada tahun 1962 nama malaysia itu dicadangkan dan diterima sebagai nama baru bagi gabungan tanah melayu, singapura, sabah dan sarawak. maka sejak itu kita bernama malaysia sebagai lanjutan dari sejarah terdahulu yang lebih panjang.

maka malaysia dalam perkara 1 Perlembagaan Persekutuan adalah nama negara kita. negara ini terdiri dari 'persekutuan negeri-negeri melayu' - seperti tersenarai dalam perkara 2, Perlembagaan Persekutuan, dengan segala keadaan yang sedia ada bagi negeri-negeri melayu. maka jadilah persekutuan malaysia itu sebagai 'persekutuan negeri-negeri melayu', kecuali negeri melaka dan pulau pinang serta wilayah persekutuan yang digabungkan ke dalam persekutuan itu dengan persetujuan kerajaan british yang menjajah melaka dan pulau pinang serta wilayah persekutuan yang diterima dari persetujuan negeri selangor dan sabah yang menyerahkan wilayah itu kepada kerajaan persekutuan.

jadi hak melayu yang pertama ialah bahawa malaysia ialah 'persekutuan negeri-negeri melayu' dan segala hak sedia ada ketika sebelum menjadi malaysia. jika ada generasi muda yang mahu menafikan hal ini, maka berhak bangsa melayu itu menentang dan menuntut kembali hak ke atas negara ini sebagai 'negeri melayu' itu seperti sebelum menjadi malaysia. jika ada yang mahu menafikan dan mengatakan bahawa mereka tidak terlibat dalam perjanjian malaysia yang asal itu maka mereka sebenarnya tidak berhak berada di malaysia kerana mereka telah berada di sini atas hak yang telah dianugerahkan kepada datuk nenek dan ibu bapa mereka sebagai rakyat tanah melayu dan malaysia ketika mereka, yang menafikan itu, masih kecil. mereka menjadi rakyat malaysia kerana mereka adalah keturunan yang lahir dari datuk nenek dan ibu bapa mereka diterima menjadi rakyat. maka jika kini mereka tidak bersetuju dengan perlembagaan malaysia maka sekaligus mereka menafikan asas kerakyatan mereka. fikir-fikirkanlah kembali. zk

No comments: