Wednesday, August 20, 2008

WACANA GAPENA I

dengan kedudukan kestabilan politik malaysia yang terumbang ambing dek kerakusan politik pembangkang yang terus menerus cuba mengharu birukan rakyat jelata dengan segala tohmahan dan fitnahan bagi mencapai sesuatu impian untuk seseorang, di campur pula dengan kebodohan segelintir pemimpin pemerintah yang ingin tampil menjadi hero tanpa semena mena mengumumkan subsidi untuk pengajian kepada bukan melayu sebanyak 45% yang dulunya dimonopolikan oleh orang Melayu, kini bak kata pepatah bagi betis mahu paha. Timbul pula pemimpim pembangkan yang juga melayu, cuba bermain api lagi dengan mencadangkan kepada pemerintah agar diberikan 10% lagi peruntukan kepada bukan melayu untuk memasuki ke uitm, yang juga selama ini universiti melayu secara khasnya, kini walaupun sudah bercampur tetapi masih lagi bermajoriti melayu.

dengan segala macam kekecohan dan kekeliruan masyarakats ekeliling yang kebanyakannya hanya menyedari melalui akhbar-akhbar yang selalunya tidak telus dalam siarannya, terus menerus memeningkan kepala masyarakat sekeliling. Di mana lagi tempat masyarakat sekeliling untuk mendapatkan maklumat?

GAPENA sedia membantu, sekurang-kurangnya memberikan sedikit demi sedikit keterbukaan kepada masyarakat sekeliling akan kedudukan sebenar politik melayu, kedaulatan melayu, keagungan melayu, di mana letaknya bangsa melayu, ke mana perginya bangsa melayu selama ini setelah pihak bukan melayu bertalu-talu menyerang, memporak perandakan kedaulatan melayu. dalam sedar atau tidak sedar, kita orang melayu hanya menunggu, tunggu dan lihat apa akan jadi nanti. orang bukan melayu tidak lagi menghormati parlimen, tidak lagi menghormati kesopanan dan ketatasusilaan raja-raja melayu, tidak lagi beradab sopan.

mari kita sama-sama menaikkan semangat kita dengan mendengar kupasan daripada buku 13 MEI yang ditulis oleh Kua Kui Song yang merupakan sejarah terbesar politik negara kita. Acara akan berlangsung pada Sabtu, 30 Ogos 2008bertempat di Rumah GAPENA, JKR 734, Jalan Dewan bahasa, Kuala Lumpur.

Jemputlah hadir beramai-ramai.

zz

1 comment:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

melayu ni tuan rumah tapi orang lain yang kutip sewa... tuan rumah kena tipu dan kena buli... terus papa kedana. ataupun sebagai tuan kebun getah dimana kuli yang toreh kaya raya sebab tuan kebun tak tahu apa yang ku li dia buat. maknanya tuan tak smart lah.

melayu ni asal yunan betul tetapi bercampur dengan orang asli melayu proto dan melayu negrito. tengoklah biologi kita dan perangai kita yang susah nak faham macam orang asli kan?

orang melayu ni tak nak jadi tuan tapi sanggup jilat dap. tak mau deb sebab liberalisasi dan reformasi. tak mau bahsa melayu sebab global. tak ngaku melayu dan tak bantu atau sokong bangsanya sendiri sebab kononnya perpaduan. itulah melayu yang kayakan orang lain dan tak sokong kedai bangsanya.tak sokong bos melayu tapi sanggup mati kerana taukeh cina atau india.pas pulak nak buat islam dengan dap. ketuanan rakyat tu... belum tentu melayu jadi tuan... macam singapura lah tu.

itulah melayu yang pelik dan ajaib perangainya... tak pernah bersatu dan sokong melayu sendiri... gilakan psikologi kita... devian namanya dalam psikologi. jiwa hamba atau tiada keyakinan diri. melayu kaya dan pandai dah jadi mat salleh dan tak ngaku melayu dah.. cakap, makan dan hidup cara mat salleh.

pelik melayu ni.

November 29, 2008 4:46 AM